مادرجون هر وقت دیوار خندید دخترم میخنده !...

 یادش به خیر ،خدا بیامرزه مادربزرگم رو .این جمله ورد زبانش بود.ازهمون زمان ودوران  وزیبایی کودکی اولین چیزی که جنسیت رو برامون معنی میکرد ،همین صحبت های مادربزرگ وقدیمی ها بود.
مادر بزرگ عادت داشت وقتی پای صحبتش مینشستیم ،درحالیکه بافتنی می بافت ،ازبالای عینک حرکاتمون رو زیر نظر میگرفت وشروع میکرد به تعریف واز زمانیکه همسال ما بود میگفت .وازاینکه چه کارایی میکردن وهیچ کار بدی نمیکردن وهمیشه این سئوال در ذهن ما بود که چرا بزرگترها هرگز کار بدی نمیکردندوزمانیکه اونا کوچیک بودن چه دنیای تماشایی داشتن...
پسرا شیرن مث شمشیرن ،دخترا موشن مث خرگوشن..سربازی پسرها عادت داشتن این شعرو بخونن ..ازهمون روزا اسباب بازی ما ،عروسک ،قوری وفنجون ،وخاله بازی بود.وپسرا با تفنگاشون به جنگ میرفتن ...واگر تفنگشون رو از رو کنجکاوی برمیداشتی ،صدای پراز محبت وتجربه مادر بزرگ به گوش میرسید که :مادرجون اونوبذار کنار ،توباید با عروسک بازی کنی ،برا چی تفنگ میگیری دستت که خشن بشی..
مادربزرگ از روزگار خودشون میگفت .زمانیکه بچه بودن ،حتی پاشون رو جلوی بزرگترها دراز نمیکردن.پدررئیس خونه بوده وپسرها هم بعد از پدر،هردستوری میدادند ،انجام میشده .از اسباب بازیهای اون دوره که فقط یه قل دوقل یا عروسک بازی بوده ..واز این همه تفاوت بین خودوبرادراش به راحتی وصراحت حرف میزد ،انگار اصلا چیز عجیبی نبوده...

یه جا خوندم :جامعه شناسان معتقدند که:دراکثر کشورها تفاوت بین دختروپسر زاده تصورات خود آن ملل وبخصوص خود زنهاست ،آنها هستند که در بسیاری از موارد خودرا کنار کشیده وراه رابرای دیگران باز میکنند.مثلا شما دقت کنید در اکثر همایشهاوسمینارهاو...اکثرخانمها به عقب گرایش دارندوحتی اگر در ردیف اول خالی هم باشد ،آنجا نمینشینند.یا در بسیاری از موارد جامعه حق خود نمیدانند که اظهار نظر کنند.
مطمئننا یکی ازاساسی ترین  دلایلش همین طرز تفکر در دوران کودکی است .ولی به روحیات افراد هم بستگی دارد ...
اما مگر خیلی از موارد برای پسرها هم منع نشده؟؟

یکی از صاحبنظران معتقد است :ما آگاهی دادن را نباید بامحدودیت و به ستوه آوردن افراد

 اشتباه بگیریم.اومعتقد است :اگر جامعه خطرناک شده وگرگ دارد ،گرگها تعلیم ندیده اند که

 فقط برای دختران نقشه بکشند .اواز دیدگاه جنسیتی در این موارد بیزاراست.ومیگوید :دراینجا

 حرف از انسان است ،باید این آگاهی بین همه آنها به طور یکسان تقسیم شود.مادر جامعه خود

 هر روز شاهد یک دنیا تفاوت وتضاد دربین رفتارهای این دوجنس هستیم که فقط مقداری از آن را میتوان توجیح کرد.

در خیابان میتوان دخترهای زیادی را دید که به دنبال عوض کردن این طرز تفکرهاودیدگاهها

هستند ولی نمیدانند به چه صورت باید خودرا به جامعه اثبات کنندوهمین نکته

که :"نمیـــــــــدانـنــــــــــد" میتواند مشکل سازشود.

                   

خاطره های کودکی پر از حرفهای مادربزرگ است وبعد از آن هم مادر ها راه را ادامه داده اند که دختر ها باید ...نباید.با این باید ونباید ها وارد جامعه ای میشویم که به ما نشان میدهد که خیلی از این باید ونبایدها زاده زمان ودوران نسل آنها بوده ،نه جامعه به ما یاد میدهد که اگر میخواهید در این دوران زندگی کنید باید بتوانید خودرا بامسائل دیگری هم وفق دهید .جامعه عرف را پذیرفته ،ولی قانون را ملاک قرار داده وافراد تا زمانیکه مجرم نباشند مورد خشم وغضب جامعه قرار نخواهند گرفت.


جامعه چیز غریبی است .چون از همان فرد ،فردها تشکیل شده ولی زمانیکه فرد تبدیل به افراد شد ،خیلی از باید ونبایدها ،دیدگاه ورسوم تغییر پیدا میکند..

برگرفته از مقاله ای از یک نشریه داخلی .

نظرات 21 + ارسال نظر

و یکی هست که هوای تو را دارد و تو را میپاید.
اگر در گرفتاری درافتی به دادت میرسد.
اگر نیازمند شوی دستت را پر میکند..
اگر ناتوان شوی توانت میبخشد.
و هر روز، نامه اعمالت را میخواند.
گاهی از سر شادمانی تبسم میکند و لبخند میزند و گاهی از تأسف و اندوه لب میگزد و سر تکان میدهد..
یکی هست که هر روز در گوشت زمزمه میکند:
«....إنا غیر مهملین لمراعاتکم و لا ناسین لذکرکم و لو لا ذالک..............»

یا مهدی(عج) ادرکنی

**********
سلام مرضیه عزیز.مطلب مفید و آموزنده بود.
اگه امکان داره به وبلاگ من هم سر بزنید خوشحال میشم.
منتظر نظرات ارزشمندتون در بهتر شدن وبلاگم هستم
موفق باشید
التماس دعا

سلام مرضیه جون.خیلی جالب بود.وبلاگ قشنگو مفیدی داری..ممنون که به من سر زدی.موفق و شاد باشی

سلام خواهر خوبم .
ممنون .
بله ، ولی خلاصه همان پیش از محفوظ و مابعد آنست .
استوار باشید .

استاد 1385/02/06 ساعت 10:35 http://ferdoss.blogfa.com

از اظهار لطف شما بسیار سپاسگزارم. شاد باشید.

سید 1385/02/06 ساعت 23:14 http://labgazeh.blogfa.com

سلام
ضمن قبول مطلبتون .. باید گفت که تفاوتها که به حقند .. تبعیض را باید چاره ای جست

سلامممم!!!!من توی پست قبلی نظر داده بودم!!!!برداشتیدش؟؟؟!!!!!!
منم خیلی وقتا از این همه تبعیض رنج می برم...ولی دیگه چی کارش کنیم؟!!! این طوری جا افتاده... به قول این مادران مهربون...جامعه پر از گرگه!!!!باید مواظب باشیم که در اثر این مواظبت خیلی تبعیضارم باید تحمل کنیم!!!!
دعام کنید...یا علی...

ساحل را دیده اى که چگونه در آیینه آب وارونه انعکاس یافته است ؟ سّر آنکه دهر بر مراد سفلگان مى چرخد این است که دنیا وارونه آخرت است.

سلام بسیار عالی بود موفق با شی منتظرم که بیای یا علی

به به سلام مرضی جونم خوبی تو ؟
منم دلم تنگ شده بود راستش وبت باز نمیکرد چی کار میکردم ؟
خوبی تو ؟ دلم تنگ شده بود . ممنون که تو به من سر زدی بابا بیمعرفت نیستیم هاااااااااااااااااااااااااااااااا
چه متن جالب نوشته بودی خیلی عالی بود و اتسفاده کردیم
مرضی جون دوستتتتتت دارم
منو هم دعا کن و مواظب خودت باش
علی علی

با سلام و ادب و بهرحال این دقدقه خانواده ها هم برگرفته از فرهنگ جامعه یا عرف امروز ماست.شاید این مراقبت بیش تر از خانم ها بعلت شکنندگی یا آسیب پذیری روحی و یا فیزیکی اونها باشه که در شریعت هم حفظ ناموس از مسائل با اهمیت به شمار میاد.شما هم این دلسوزی ها رو محدودیت نبینید.محبت است.این آقا رضای هلالی هم حنجرش رو داره عمل می کنه.علت التماس دعای ما هم همون بود.در مورد این استاد بروجردی شما هم که لینک دادید بیشتر می خواستم بدونم.موفق باشید

امیر 1385/02/10 ساعت 15:25 http://pws.blogsky

سلام
"مرغ زیرک چون بدام افتد تحمل بایدش" !!!!
کنون که در چمن آمد گل از عدم به وجود
بنفشه در قدمش بر نهاد سر به سجود
بنوش جام صبوحی به ناله دف و چنگ
ببوس غبغب ساقی به نغمه می و عود
خدایا !
یک بار دیگر تحربه بودن را به من بیاموز!
خدایا !
یک بار دیگر تجربه داشتن را به من بیاموز!
خدایا !
یک بار دیگر تجربه دوباره دیدن را به من بیاموز!
خدایا !
یک بار دیگر تجربه دوباره صبرکردن را به من بیاموز!
خدایا !
یک بار دیگر تجربه دوباره تجربه کردن را به من بیاموز!
اما خدایا !
..........................در این تجربه ها مرا تنها نگذار!
آنکه من در جستجوی او ز خود بیرون شدم
کس ندیدست و نبیند مثل او فرزانه ای
منتظر حضور گرم شما در وبلاگ محقرم هستم. لطفا با حضورتان این دلگرمی را به مریدتان بدهید...
یا حق

با سلام . مطلب جالبی بود اما...به من هم سری بزنید.

به نام حضرت دوست

سلام بزرگوار
خوبید؟
کم پیدا ؟

انشاء الله که تمامی دقدقه ها ی خانواده ها
با برقراری عدل و حکومت الهی
پایان گیرد

در پناه حضرت دوست

با عرض سلام وخسته نباشید به شما دوست گرامی

سایت خیلی خوب و مفیدی دارید مخصوصا مطالب خوبی دارید امیدوارم که همیشه موفق باشید راستی اگر دوست دارید به وبلاگ حقیر هم سر بزنید.

کوچیک همه عاشقان امام حسین (علیه السلام)

شیعه ۱۱۰

www.shia110.persianblog.com

سلام دوست گرامی.
خوشحالم کردید با تشریف فرما ییتون.
به روزم و منتظر عاشقان مهدی (عج) و قدوم پر مهرتون.

راستی ببخشید بدون اجازه لینکتون رو به پیوندها اضافه کردم.
موفق باشید
التماس دعا

×××××××××

الا یا ایّها المهدى، مدام الوصل ناولها
که در دوران هجرانت بسى افتاد مشکلها
صبا از نکهت کویت نسیمى سوى ما آورد
ز سوز شعله شوقت چه تاب افتاد در دلها
چو نور مهر تو تابید در دلهاى مشتاقان
ز خود آهنگ حق کردند و بربستند محملها
دل بى‏بهره از مهرت، حقیقت را کجا یابد
حق از آیینه رویت، تجلى کرد بر دلها
به کوى خود نشانى ده که شوق تو محبان را
ز تقوا داد زاد ره، ز طاعت بست محملها
به حق سجاده تزیین کن، مَهِل محراب و منبر را
که دیوان فلک صورت، از آن سازند محفلها
شب تاریک و بیم موج و گردابى چنین هایل
ز غرقاب فراق خود رهى بنما به ساحلها
اگر دانستمى کویت، به سر مى‏آمدم سویت
خوشا گر بودمى آگه، ز راه و رسم منزلها
چو بینى حجت حق را، به پایش جان فشان اى فیض!
متى ما تلق من تهوى، دع الدنیا و اهملها

"شعر از فیض کاشانی"

[ بدون نام ] 1385/02/12 ساعت 13:24


********* *********
من دلم گرفته من دلم گرفته ،آه
من دلم از این سکوت بی امان
ازاین صبوری بی امید
از این مغاک
ازاین
از این فغان بیصدا من دلــم گرفتـــــــــــــــه ، آه
کی به آفتاب میرسیم کی به جلوه های ناب میرسیم
کــــــــــی به باغ می رسیـــــــــــــــم
**************************
*******************
**********
*****
**

[ بدون نام ] 1385/02/12 ساعت 13:24

*•. .•*..*•. .•*..*•. .•* *•. .•*..*•. .•*.
(¸.•´ (¸.•` *روز معلم مبارک باد ¸.•*´¨) ¸
•¤**¤•.•¤**¤•.•¤**¤•.•¤**¤•. •¤**¤
•¤**¤•.•¤**¤•.•¤**¤•.•¤**¤•. •¤**¤

____________**__**_____* __________
___________***_*__*_____* _________
__________****_____**___****** ____
_________*****______**_*______** __
________*****_______**________*_**
________*****_______*_______* _____
________******_____*_______* ______
_________******____*______* _______
__________********_______* ________
__***_________**______** __________
*******__________** _______________
_*******_________* ________________
__******_________*_* ______________
___***___*_______** _______________
___________*_____*__* _____________
_______****_*___* _________________
_____******__*_** _________________
____*******___** __________________
____*****______* __________________
____**_________* __________________
_____*_________* __________________
_____________*_* __________________
______________** __________________
______________* _____________

استاد 1385/02/12 ساعت 14:03 http://ferdoss.blogfa.com

با سلام و احترام متقابل. از اطهار لطف شما سپاسگزارم. روز معلم را نیز به جنابعالی تبریک عرض می نمایم. شاد باشید.

سلام. من که واسه خودم دارم عشق می کنم خدا را شکر از این تبعیض ها هم خبری نیست ژامونم از گلیم خودمون درازتر نمی کنیم که به بعضیا الکی حسودیمون بشه توی همون حیطه گلیم خودمون کار زیاده واسه انجام دادن. خدایا شکرت به خاطر آزادی که نصیبم فرمودی. خانم ماکه نمی دونستیم روزت مبارک باشه.


خسته نباشید
وبلاگ زیبایی دارید که نشان دهنده تلاش و پشتکار شما می باشد
بنده یه پزشک هستم و وبلاگی را برای اطلاع زسانی در رابطه با رشته خودم ایجاد کردم خوشحال می شوم قدم رنجه فرموده تا هم از نظرات خوب و سازنده شما بهرهمند شوم و هم اینکه از شبکه گسترده جستجوی کتاب و منابع جامع وبلاگ در قسمت پیوند ها بهرمند شوید.
ضمنا اگه هم موافق بودید به دوستان خوبتون هم معرفی بفرمایید تا از نظرات سبز و مفید اون عزیزان هم بهره ببرم
با تشکر فراوان
خدانگهدار

آشنا 1387/10/25 ساعت 21:33 http://safae-dell.blogfa.com

سلام
خوشبختم
از وب شما خیلی خوشم امده !
واقعا آدم جالبی هستید !
یه جورای مثل خودمید
خوشحال میشم در کلبه خویش ببینم شما را
یا علی مددی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد