دنگ ... دنگ...

    لحظه ها می گذرد.

         آنچه بگذشت ، نمی آید باز.

                قصه ای هـست که هرگز دیگر..

                          نتـــــواند شــــــد آغــــــــــاز ...

الآن که دارم این متنو مینویسم ،ساعت 11:25 شب دوشنبه ست.چند شبه که وقتی ماه رو نگاه میکنم یه هاله ی کمرنگ از رنگ خودش دورشه .واقعا این هاله به خاطر چیه؟..که بعضی وقتا دیده میشه.امشب ماه کامله .زیاد نورانی نیس مثل شبای مهتابی .یکم دقت میکنم ،یه ابر نازک داره از روش رد میشه ،به ماه خیره میشم میتونم حرکت آرومه ابررو ببینم .دوست دارم زودتر کنار بره دوست ندارم ماه پشت ابر باشه..مخصوصا این ابر سیاهی که الان داره رو شو میپوشونه..چقدر طولانیه این ابر سیاه..دیگه ماه اصلا دیده نمیشه ...

نگاهم به برگای درخت میافته ،چقدر تازه ن.مخصوصا با این باد ملایمی که می آدخیلی قشنگتر به نظر میان.دفتر خاطرات قدیمی مو  برمی دارم ،یکم رو جلد نقره ایش که یه نقاشی قشنگ  روش کشیده شده  نگاه میکنم .فکر میکنم حداقل 5سال از عمر این دفتر گذشته باشه ..ولی خیلی تمیز ومرتب مونده ..شایدچون زیاد به سراغش نمیرم ..

                              

                      

 

                         

                 ومثل بادبزن ،ذهن سطح روشن گل را

 

                    گرفته بود به دست وباد می زد خود را

 

                    مسافر از اتوبوس پیاده شد  

                                             "چه آسمان تمیزی "

 

                   وامتداد خیابان غربت اورا برد

 

                  غروب بود.

 

                   صدای هوش گیاهان به گوش می آمد .

 

            

 

            

             واسب یادت هست،سپید بود.

 

             ومثل واژه پاکی ،سکوت سبزچمن را چرا می کرد.

 

             وبعد تونل ها.

 

                     دلم گرفته ،دلم عجیب گرفته است.

 

            وهیچ چیز ،

 

             نه این دقایق خوشبو ،که روی شاخه نارنج می شود

 

             خاموش ،

 

             نه این صداقت حرفی که در سکوت میان دوبرگ این

 

            گل شب بوست،

 

             نه هیچ چیز مرا از هجوم خالی اطراف نمی رهاند.

 

          وفکر میکنم که این ترنم موزون حزن تا به ابد شنیده خواهد شد.

 

        

 

          مرا رساند به امکان یک پرنده شدن.

 

        - نوشداروی اندوه؟

 

-         صدای خالص اکسیرمی دهد این نوش .

 

        

 

   

         - وفکر کن که چه تنهاست

 

        اگر که ماهی کوچک ،دچار آبی دریای بیکران باشد.

 

              

 

              

           

         اگر چه منحنی آب بالش خوبی ست

 

         برای خواب دلاویز وترد نیلوفر

 

         همیشه فاصله ای هست.

 

         دچار باید بود

 

         وگرنه زمزمه حیات میان دوحرف

 

         حرام خواهد شد .

 

        وعشق سفر به روشنی اهتزاز خلوت اشیاست .

 

        وعشق صدای فاصله هاست

 

        صدای فاصله هایی که غرق ابهامند .

 

        - نه ،صدای فاصله هایی که مثل نقره تمیزند

 

        وبا شنیدن یک هیچ میشوند کدر

 

      

 

          
        ونیمه شبها ،با زورق قدیمی اشراق
       در آبهای هدایت روانه می گردند
       وتا تجلی اعجاب پیش می رانند.

       -هوای حرف تو آدم را
       عبور می دهد از کوچه باغ های حکایت
       ودر عروق چنین لحن
      چه خون تازه محزونی !
      حیاط روشن بود
     وباد می آمد
     وخون شب جریان داشت درسکوت دومرد..
     "اتاق خلوت پاکی ست
      برای فکر چه ابعاد ساده ای دارد!
     دلم عجیب گرفته است .
    خیال خواب ندارم."
    کنار پنجره رفت
    وروی صندلی نرم پارچه ای
     نشست :"هنوز در سفرم ،
     خیال میکنم
     در آبهای جهان قایقی ست
    ومن - مسافر قایق - هزارهاسال است
    سرود زنده دریانوردهای کهن را
    به گوش روزنه های فصول می خوانم
    وپیش می رانم .
   مرا سفر به کجا می برد؟
     کجا نشان قدم ناتمام خواهد ماند
     وبند کفش به انگشتهای نرم فراغت
    گشوده خواهد شد؟
    کجاست جای رسیدن ،وپهن کردن یک فرش
    وبی خیال نشستن
    وگوش دادن به صدای شستن یک ظرف زیر شیر مجاور؟
    ودر کدام بهار
    درنگ خواهی کرد
    وسطح روح پر از برگ سبز خواهد شد ؟
    شراب باید خورد
   ودرجوانی یک سایه راه باید رفت ،
                                            همین .
    کجاست سمت حیات؟
    من از کدام طرف می رسم به یک هدهد؟
   وگوش کن ،که همین حرف در تمام سفر
   همیشه پنجره خواب را بهم می زد.
   چه چیز در همه راه زیر گوش تو می خواند؟
   درست فکر کن
            کجاست هسته پنهان این ترنم مرموز؟
    چه چیز پلک تو را می فشرد،
               چه وزن گرم دل انگیزی ؟
    سفر دراز نبود:
    عبور چلچله ها از حجم وقت کم می کرد.
   ودر مصاحبه بادوشیروانی ها
   اشاره ها به سرآغاز هوش برمی گشت.

 وسطر اول این بود:
                    حیات غفلت رنگین یک دقیقه " حـــــــوا " ست.

 

 

شعر از مرحوم سهراب سپهری

عکس > خودم

نظرات 25 + ارسال نظر

سلام
واقعا لحظه ها خیلی خیلی زود میگدرند
من که در حسرت یه لحظه قبلم

به نام حضرت دوست
…………
طرح ختم صلوات به
نیت تعجیل در فرج آقا امام زمان (عج)
و سلامتی ایشان
…………
.
در این طرح ما را همراهی میکنید؟
…………
به سایر دوستان بزرگوارتون هم اطلاع دهید.
.
در پناه حضرت دوست

کربلای جبهه ها یادش به خیر ...................... کجایند مردان بی ادعا


اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر


با سلام و عرض ادب و احترام ...........

با مطلبی جدید بروزم و منتظر قدوم سبز شما هستم ........... یا حق

ماه بالای سر آبادی است
اهل آبادی در خواب
روی این مهتابی، خشت غربت را می بویم

...

کوه نزدیک من است: پشت افراها، سنجدها
و بیابان پیداست
سنگ ها پیدا نیست، گلچه ها پیدا نیست
سایه هایی از دور، مثل تنهایی آب، مثل آواز خدا پیداست

...

مهدی 1385/03/02 ساعت 11:03 http://margbar.blogsky.com

سلام
جالب بود و خواندنی واقعا دستتون درد نکنه
من آپ کردم میتونید ببینید حتما خوشتون میاد
یا علی

سپیده 1385/03/02 ساعت 15:21 http://the-bird.blogsky.com

خیلی قشنگ بود
خسته نباشی
راستی اگه میشه اسم لینک منو عوض کن به جای سپیده بنویس پرنده.
ممنون عزیز دل
موفق باشی...

سلام
قسمت بالای متن که در مورد ماه و هاله ی دور آن نوشته بودی را که نتوانستم بخوانم .. کور شدم و نشد ..
اما فکر نمی کنی که ماهی کوچولو تنهایی در آبی بیکران دریا را بر همراهی در تنگ ترجیح می دهد؟

سلام
من اینجا نظر داده بودم
پس چی شد...؟
نکنه هنوز اجازه نیافته خودنمایی کنه

سلام...خیلی وقته به ما سر نمی زنین...متنتون زیبا بود
کلبه ی شاپرکی من به روز شده...تشریف بیارید

سلام
خوبه وبلاگتون موفق باشی به باغ سکوت هم سری بزن

به نام حضرت دوست
سلام مرضیه جان سلام خواهر خوبم مدتی است از حالتان بی خبر بودم و دلتنگتان. امروز سعادتی نصیبم شد و توانستم از مطالب زیبایتان بهره مند شوم.
دوست مهربانم از لحظات نوشتید به راستی امروز همان فردایی است که دیروز منتظرش بودیم قدر لحظاتمان را بدانیم که این لحظات تکرار ناشدنی است
موفق باشین
یا حق

سلام خواهرم
حالتون چطوره؟ مدت زیادی بود که ازتون بی خبر بودم. اومدم برای تازه کردن دیدار و احوالپرسی

سلام...خوبید؟؟؟ اول از همه ایام فاطمیه رو بهتون تسلیت میگم و امیدوارم که عزاداریهاتون مورد قبول واقع بشه و برا منم دعا کنید زیـــــــــاد...
چرا چند خط اول سایزش انقدره کوچیکه ؟؟؟ اصلاٌ نتونستم بخونم:( ذره بین هم دم دست نداشتم (چشمک) یادتون باشه حتما درستش کنید :)
بقیه قشنگ بودن و ناز ... خـــــیلی...
التماس دعا... یا علی...

سلام...خوبی مرضیه خانوم؟؟؟اول از همه این ایام غزیز رو بهت تسلیت میگم....شرمنده از اینکه اینقدر دیر سر میزنم........مطلبت مثل همیشه قشنگ بود......منم بروزم......خوشحال میشم سر بزنی.......موفق باشی......التماس دعا....یاعلی./.

حمید 1385/03/22 ساعت 19:08 http://www.hattef.blogfa.com

عرض سلام دارم خدمت شماو
عرض تسلیت به محضر حجه بن الحسن العسگری.
وبلاگ قابل استفاده ای داریدو مطالب ادبی جالب.
امیدوارم مارو بی بهره از نظرات خود نکنید.
یا حق.......

نتیجه سلام و تحیّت بر رسول خدا و دخترش زهرا
« عَنْها(علیها السلام) قالَتْ: قالَ لی أَبى وَ هُوَ ذاحَىٍّ: مَنْ سَلَّمَ عَلَىَّ وَ عَلَیْکِ ثَلاثَةَ أَیّام فَلَهُ الْجَنَّةُ.»
پدرم در زمان حیاتش به من فرمود:هر که بر من و تو تا سه روز تحیّت و سلام بفرستد، بهشت بر او واجب گردد
-----------------------------------------
بسم رب الحسین(ع)
سلام مرضیه جان
خسته نباشید
خیلییییی خوشحال شدم که بعد مدتها به ما هم سر زدی
دلم برات تنگ شده بود.....شرمنده منم دیر به دیر میام...
چرا آپ نمی کنی؟؟؟
تو این ایام ما رو فراموش نکن
یا علی

مدعی 1385/04/14 ساعت 12:52 http://moddaee.persianblog.com

ببخشید دیگه ما دیر به دیر سر می زنیم..به حساب کم لطفیه ما نذارید..حال ما یه کم خوش نیست...دعا بفرمایید

به نام حضرت دوست

به هر دو خانه شما رفتم کجایید؟

در پناه حضرت دوست

سلام مرضیه جان، خوبی عزیزم؟
خوش میگذره؟
چه خبرا؟!
خیلی خوشحالم کردی از اینکه به سرزمین نور اومدی
چه اشعار زیبایی انتخاب کردی...خیلی دلنشین بودن
با آرزوی موفقیت روزافزون برای تو خواهر خوبم
در پناه حق باشی
یا علی

سلام خواهر خوبم
حالتون چطوره؟ خیلی وقته ازتون بی خبرم. کجایید شما ؟
چرا وبلاگ رو به روز نمی کنید؟

سلام مرضیه جان.
کجایی خانوم؟ خوبی؟
خدای نکرده اتفاقی افتاده؟

راستش من چندین بار اومدم اینجا، دیدم نیستی گفتم حتما به خاطر درسا کم پیدا شدی ولی مثل اینکه وضعیت یه کم متفاوته.
اینکه کامنتا رو تأیید نمی کنی و اینکه اسمت رو اونطوری نوشته بودی، یه کم نگرانم کرد.
امیدوارم مشکل خاصی نباشه و دوباره اینجا رو مثل گذشته با مطالب قشنگ، زیباتر کنی.

موفق باشی و در پناه حق.
اللهم عجل لولیک الفرج.

سلام خانومی......خوبی؟؟؟؟؟؟شرمنده به خدا که اینقدر دیر بهت سر زدم........قول میدم دیگه تکرار نشه.......ممنون از اینکه بهم سر زدی.چشم من که سعی می کنم که تو رشته ام بهترین باشم اما محتاج دعای شما خوبان هم خیلی هستم که خدا توی این راه بهم کمک کنه......مواظب خودت باش خانومی...درپناه حق.......التماس دعای فراوان......یاعلی./.

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
" ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتاً بل أحیاء عند ربهم یرزقون"
و هرگز گمان مبرید آنانکه در راه خدا کشته شدند مردگانند، بلکه آنان زنده هستند و در نزد خدا روزی می خورند.
بیست وهقتمین سالروز شهادت آیت الله سید حسن شیرازی را به محبین اهل بیت علیهم السلام، وابستگان وتمام شیعیان جهان تسلیت عرض می نمایم. از تمام عزیزان دعوت می شود که جهت خواندن شرح شهادت و نثار فاتحه به روح بلند این شهید بزرگوار مهمان وبلاگ شهید مظلوم باشند.

السلام علی عبادالله الصالحین

بسم الله النور
سلام مرضیه خانم.
وبلاگتون خیلی قشنگه...
موفق باشین

سلام مرضیه جون...خوبییی؟
منو واقعا با سر زدنات شرمنده میکنی... خیلیییی ازت ممنونم:-* خیلییی شرمندم...
قصد اپ دیت نداری؟
برام خیلییییی زیاد دعا کن که حسابی داغونم...:((
یا علی...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد