سلام بر ماه خدا

سلام به روزه داران  ومیهمانان خدا .

آنان که با نیروی ایمان ،جنبشها وتمایلات  نفسانی را مهار کرده ومی توانند خودرا از آلودگیهای شهوت وغضب ،از پلیدی وزشتی کنار کشیده وپاک وبی غل وغش زندگی کنند.
بله بزرگترین مکتب تربیتی وروحانی اسلام برای همه افتتاح شده وشعبه های آن در همه نقاط مسلمان نشین ودر عالم اسلام بازگردیده ووجدو نشاط وبیداری ضمیر وتوجه به معنویات ،همه چیز را تحت الشعاع قرار داده است.

در این دنیای پر غوغا که بسیاری از مردم از فشار مدنیت (منهای انسانیت )ومادیات خسته شده واز سرگردانیهایی که توجه به مادیات برای بشر فراهم نموده ،به ستوه آمده واز رواج فساد اخلاق ،فحشا و...رنج می برند نیاز جامعه به معنویات واخلاق هرروز آشکارتر میشود .

ویگانه راهی که بشر را به سرمنزل رستگاری می رساند ،راه اسلام است.

ودر حقیقت ماه رمضان یک موسسه تربیتی وارشاد ی ومدرسه ایست که همه ساله تشکیل میشود وتعالیم آن عمومی وهمگانی است.

                                                       

تمسک به قرآن :

مامسلمانان برآن عقیده ایم که قرآن ،نورورحمت وهدایت به سوی خیروسعادت است وشک نداریم که اگر تعالیم قرآن به اجرا درآید ،نقاط ضعف ونابسامانی های زندگی جوامع بشری مرتفع خواهد شد .وبرادری وعدل وداد،جهان را فرا خواهد گرفت.
آیا ما قرآن را مصدر واقعی اقدامات ومنبع الهلمات میدانیم؟ودر ایمان به قرآن وراهنماییهای آن جدی وپابرجاواستوار هستیم؟آیا برنامه زندگی ما از قرآن گرفته شده است ؟وبه قدر یک رژیم درمانی وبهداشتی ویک نسخه پزشک ،از کتاب خدا پیروی میکنیم؟وآیا میتوانیم به این پرسشها پاسخ مثبت بدهیم ؟تا وقتی که زندگی ،اجتماع ،اعمال ورفتار،دروس وبرنامه حیاتی به گونه ای باشد که دربرابر این سئوالات جواب مثبت نداشته باشیم،ازحریم این کرامت وعزت قرآن دورهستیم .
با کمال تاسف ،جهل به احکام وتعالیم وارشادات قرآن وعدم دستیابی بسیاری از مسلمانان به اهداف واقعی ومقاصد این دین حنیف ،سبب شده که افراد به اصطلاح روشن فکر این حقیقت را که قرآن باید مبدا تحرک ومصدر اقدامات وسازنده اجتماع باشد را انکار ودر آن تردید مینمایند .
مادام که دنیا قرآن را در اجتماع مسلمانان ،مرجع امور ومصدر نهضت وتحرک نبیند ،از حقیقت اسلام وقدرت آن در سازندگی مترقی ترین اجتماعات چیزی نمیفهمد.وتازمانیکه قرآن را سازنده اجتماع ومدنیت مانبینند ،هرچه در تبلیغ اسلام ومطالبی که در اجتماع چندصدمیلیونی مسلمانان از آن اثری نیست تلاش کنیم ،ثمرات وآثارمهمی نخواهدداشت .
وظیفه مسلمانهاست که با ساختن وروی کار آوردن اجتماع اسلامی به این پرسشها پاسخ دهند.                                                     

                                                         لعلکم تتقون
ازاین این جمله شریف قرآنی استفاده می شود که تعالیم ،تکالیف واوامر وارشادات الهی متضمن خیر وصلاح فرد وجامعه وسازنده نظام واجتماع هر چه صالحتر است.
در این جمله کریمه :(لعلکم تتقون )که در آن خداوند درحکم به وجوب روزه فرموره است ،فضیلت ونقش آن رادرسازندگی شخصیت مسلمان معلوم میشود .وبیانگر آنست که محصول ومیوه روزه ،خودداری از مفطرات وترک التذاذ وکامگیریهای نفسانی وتقوا وپرهیزکاری است .متقی وپرهیزکار کسی ست که از گناه اجتناب می کند.واوامر ونواهی خدارا اطاعت می نماید ،وبه آنچه خلاف شرف وفضیلت است نزدیک نمی شود.
روزه داری ماه  رمضان ونگهداری این رژیم شرعی سبب حصول تقوا وتکمیل آن می گردد .در روزه صبر ومراقبت ،مخالفت با عادات ،جهاد با شهوات وموارد دیگر از این قبیل وجود دارد که هر کدام آدمی را به صفت تقوا آراسته می سازد. 


گزیده ای از کتاب پربار:ماه مبارک رمضان مکتب عالی تربیت واخلاق
تالیف آیة الله صافی گلپایگانی .انتشارات حضرت معصومه(س)

در این ماه عزیزوسرشار از لحظات نورانی عرفان وهمچنین در شبهای قدر التماس دعای خیر دارم.